Många kristna pekar på Bibelns uttalande i 1 Mosebok 1: 27: om att Gud skapade mänskligheten till ”man och kvinna” för att argumentera mot inkludering av intersex-människor och legitimiteten för transpersoner och icke-binära identiteter. Eftersom Gud skapade manliga och kvinnliga, argumenterar man för att alla borde passa in i en av dessa två kategorier och om någon inte gör det, ses deras identitet som en produkt av syndafallet.

.

Men när vi tittar på resten av 1 Mosebok 1, hittar vi inte något stöd för idén om att alla existenser eller variationer som faller utanför textens binära kategorier skulle vara något trasigt eller syndigt. 1 Mosebok 1:5 berättar att Gud skapade dag och natt, men vi vet också att Gud skapade gryning och skymning. Och det är få av oss som klagar över solnedgångens eller soluppgångens otydlighet och talar om dem som en konsekvens av synden, istället kan många av oss utan tvekan se på dem som dygnets vackraste stunder.

.

1 Mosebok 1:10 berättar om hur Gud skapade torrt land och hav, men ingen skulle ifrågasätta att floder, strömmar och stränder är lika mycket en del av Guds skapelse. 1 Mosebok 1:16 säger att Gud skapade solen, månen och stjärnorna – men vi vet att Gud också skapade asteroider, kometer och otaliga andra planeter i universum.

.

1 Mosebok 1:20-27 beskriver hur Gud skapade havets varelser, himmelens varelser och landets varelser. Men ingen pastor har någonsin fördömt förekomsten av grodor och salamandrar som ett sorgligt tecken på världens trasighet eftersom de suddar ut gränserna för dessa kategorier. Teologen Megan DeFranza har skrivit: ”Genesis ger oss helt enkelt inte en komplett lista över alla de goda saker Gud har gjort. Den är början på historien, målad med breda penseldrag, med en antydan om att så mycket mer finns att upptäcka framöver. ”

.

Ja, Gud skapade manliga och kvinnliga – och samma Gud skapade intersex, transpersoner och icke-binära människor också. Lika uppenbart som att gryning och skymning inte utgör ett hot mot dag och natt utan faktiskt vidgar paletten med fler vackra färger, så borde kyrkan också fira och njuta existensen av könsminoriteter och variationer av sexualitet som en vacker del av Guds goda skapelse.