Idag börjar vi med ett enkelt men viktigt budskap som bygger på Jesu undervisning i Bergspredikan: God undervisning bör bära god frukt.
I Matteus 7:15-20 säger Jesus att Hans efterföljare kommer att känna igen falska lärare genom att se på deras frukt: ”Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt.” Denna princip har relevans både för de som undervisar och de läror som förkunnas.
Kyrkans undervisning som fördömer samkönade relationer och transpersoner har orsakat djupa skador i HBTQ-personers liv.
Det är uppenbart att det innebär stort trauma om man som hbtq-person – speciellt som ung uppvuxen i en nära församlingsgemenskap – inte blir välkomnad eller inte längre får vara en del av gemenskapen på samma sätt som tidigare på grund av sin sexualitet eller identitet. Här kan det vara en hjälp att vi tittar lite på de utredningar som presenterats av svenska myndigheter kring situationen för HBTQ-personer i Sverige.
- Andelen som anger att de har nedsatt psykiskt välbefinnande är dubbelt så stor bland homo- och bisexuella personer jämfört med heterosexuella.
- Transpersoner tenderar att ha ytterligare nedsatt psykiskt välbefinnande.
- Unga hbt-personer generellt mår sämre än unga heterosexuella och cispersoner. [1]
- Att någon gång ha övervägt att ta sitt liv är dubbelt så vanligt bland homo- och bisexuella personer jämfört med heterosexuella.
- Hälften av dem som identifierar sig som transpersoner har någon gång övervägt att ta sitt eget liv och ca 20 procent har försökt att ta sitt eget liv. Det ska jämföras med genomsnittet för befolkningen där 5 procent någon gång har försökt att ta sitt eget liv[2].
- 25 procent av unga homo- och bisexuella kvinnor uppger att de har försökt begå självmord, jämfört med 8 procent av heterosexuella kvinnor i samma ålder. [3]
- Hbt-personer är betydligt mer utsatta för våld och hot om våld än heterosexuella och cispersoner.
- Kränkande bemötande, trakasserier, diskriminering, hot om våld och våld är de troligaste orsakerna till den psykiska ohälsan bland homo-, bisexuella och transpersoner.[4]
- Följderna av att hbt-personer utsätts för olika former av kränkningar och våld i sin vardag leder således till högre ohälsotal inom denna grupp.
- Enligt Ungdomsstyrelsen utsätts unga hbt-personer i större utsträckning än andra unga för mobbning, hot och våld och för att ha känt sig osynliggjorda, kränkta och diskriminerade.
- Platser som skolan och hemmet upplevs oftare som en otrygg plats av dessa ungdomar.
- Unga hbt-personer uppger även i större utsträckning än andra unga känslor av otrygghet, avsaknad av emotionellt stöd och brist på tillit till andra människor.
- Nästan var fjärde ung hbtq-person, 23 procent, uppger att de någon gång från avstått en fritidsaktivitet av rädsla för att bli dåligt bemötta.
- Samtliga faktorer bidrar till såväl fysisk som psykisk ohälsa.
- Enligt Statens folkhälsoinstitut är det i synnerhet unga homo- och bisexuella män och transpersoner som utsätts för våld och hot om våld.
- Även i fråga om våld och förtryck inom familjen eller i hemmet har unga hbt-personer en särskild sårbarhet.
- Intolerans, misshandel och dödshot är exempel på kränkningar som vissa unga hbt-personer utsätts för i familjen, vilket kan leda till självmordsförsök, självdestruktivitet och missbruk.
- Enligt Ungdomsstyrelsen ligger just utsatthet i familjen, i det sociala nätverket och i samhället till grund för unga hbt-personers ohälsa.
Kyrkan – din och min församling – borde vara ett gott hem för dessa människor – inte tvärtom. Tystnad och utestängande av hbtq-personer som fullvärdiga delar av församlingen är inte en framkomlig väg.
Dessa fakta motsäger tydligt Bibelns definition av god frukt. Galaterbrevet 5:22-23 säger: ”Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.”
För oss kristna kan vår erfarenhet aldrig utgöra vår enda auktoritet när det gäller att fastställa vår tro och lära, men erfarenheten och kunskapen kan leda oss tillbaka till Bibeln för att titta närmare på hur vi har tolkat den.
Med tanke på all den dåliga frukt som kyrkans avvisande av samkönade relationer och transpersoner har orsakat – depression, utanförskap, missbruk och självmord – måste vi fråga oss: Är detta god frukt? Kan det verkligen komma från ett gott träd?
[1] Ungdomsstyrelsens rapport Hon hen han – en analys av hälsosituationen för homosexuella och bisexuella ungdomar samt för unga transpersoner (Ungdomsstyrelsen 2010:2)
[2] FHI 2006:08
[4] Enligt rapporter från Statens folkhälsoinstitut och Ungdomsstyrelsen FHI A 2005:19, R 2006:08, R 2008:25 och Ungdomsstyrelsen 2010:2
Ann-Christine Ruuth
21 augusti, 2020 — 08:16
Men det här är ju precis vad hbt-personer anklagas för, att inte bära frukt. ”Se bara vad det ställer till i deras liv, hur mycket elände som de råkar ut för. Om de bara insåg att de med Guds hjälp måste komma tillrätta med sina böjelser så skulle deras liv bli så mycket bättre. Om kyrkan och kristna bejakar homosexualitet och trans så blir de ju bara ytterligare bundna.”
Ett annat argument handlar om välsignelse. Om man följer Guds vilja då lever man under välsignelsen, men om man går sin egen väg, vilket man är fri att göra, då får man också ta konsekvenserna. Då följer inte längre välsignelsen med.
En tredje variant på samma tema handlar om Anden. ”Låt er ande leda er så ger ni aldrig efter för köttets begär”. En hbt person som lever som en sådan anses vara tydligt exempel på någon som inte lyssnar eller förmår lyssna till den helige Andes röst. Och då går det som det går! Vad mer kan jag säga? Been there. Done that. Got the T-shirt. Never again.
Niclas Öjebrandt
21 augusti, 2020 — 08:35
Intressant kommentar, tack.
Det är ju helt sant det du säger att ett av kyrkans traditionella argument varit att avvisa samkönad samlevnad med argumentet att det inte ”ger frukt” i form av biologisk avkomma. Bra för reflektioner över detta att hålla kvar den jämförelsen. Vad jag kan se är det tydligt att Jesus i sin undervisning talar om något annat än just biologisk avkomma. Han reflekterar återkommande i sin diskussion med sin samtid om det goda för människan. Den som är sjuk behöver vård, den som är hungrig behöver mat, den som faller i en brunn behöver räddas. I alla dessa exempel så väljer Jesus att åsidosätta skapelseordningen, sabbatsbudet, för att ”det inte är gott” eller med andra ord … den ger inte god frukt. Jag använder mig gärna av Andens frukter i Galaterbrevet som utgångspunkt för vad det är vi söker i vår utvärdering av vad som är God och Dålig frukt.
Med det som utgångspunkt tycker jag att det ligger i linje med Jesu undervisning att använda vår tydliga erfarenhet av att HBTQ-personer far illa som underlag för att ställa frågan … är icke-bejakande teologi god frukt?
Återigen … tack för synpunkten.
Niclas